Postat de: orchidclub | Martie 27, 2010

Parcul Naţional Piatra Craiului – Oameni şi Orhidee

Acum

Coboram acum trei zile din satul Peştera, întorcîndu-mă spre casă, la Rîşnov. Peştera este un sat din Zona Protejată a Pietrei Craiului, unde se mai află Sirnea, Măgura şi o parte din Zărneşti…

Am ajuns din urmă o bătrînă care mergea pe marginea drumului, sprijinindu-se într-un băţ, ca „ o babă din poveşti”.Am oprit. Şi-a lăsat băţul lîngă un gard şi  a urcat în maşină…

–         Unde vrei să mergi maică?

–         La Rîşnov, da ia-mă măcar pînă în Moeciu că de-acolo iau eu autobuzul.

–         Merg pînă la Rîşnov, dar ce treabă ai acolo?

–         Mă duc să văd ce-i cu băiatu, că nu mai stiu nimic de el de trei luni…

Dacă băiatul meu nu e acasă mă întorc la Şirnea, că nu pot lăsa coliba singură…

De unde vii maică?

–         Din Şirnea… am luat-o pe aici prin Peştera că pe jos e mai aproape.

–         Dar unde stai în Şirnea?

–         E departe de sat… Într-o văgăună… o rîpă… Nu văd decît cerul şi munţii… sunt singură acolo…În iarna asta am avut zăpada pînă la acoperişul colibei…

–         Şi cum faci rost de mîncare dacă stai acolo?

–         Mă duc peste deal la Zărneşti şi iau mălai, ulei, zahăr, cît să-mi ajungă două-trei săptămîni. Le car în spinare pînă la colibă…

–         Dar vara trebuie să fie frumos acolo, că păşunea e plină de flori…

–         Sunt flori cîte vrei, da’ io stau singură acolo şi văd numai cerul şi munţii. Nici ţipenie de om… Mi-e tare greu aşa singură…

–         Cum se poate ajunge acolo?

–         Numai pe potecă, nici măcar drum de căruţă nu e…

Am ajuns la Rîşnov şi bătrîna mi-a spus:

–        Nu m-ai lăsat să plătesc drumul… O să mă rog pentru tine că m-ai luat. Sunt mulţi domni care umblă pe „sus” pe dealuri , dar nu le pasă de noi…. numai atunci cînd vor să pună pună mîna pe păşunile de pe aici, ne bagă în samă… Pe urmă îşi fac vile şi pensiuni… şi aşteaptă să murim… da la mine încă nu au ajuns cu hămesala lor…

O să mă rog pentru tine, da’ numa în faţa colibei, că drumul pînă la biserică e tare lung şi la mine cerul e mai aproape. Poate Domnul nostru mă aude mai bine, că de la mine se vede numai cerul şi munţii făcuţi de el… că atîta am primit de la străbuni…

Probabil că s-a întors în aceeaşi zi la coliba sa, din rîpa aceea din Şirna, recuperîndu-şi băţul, lăsat la o margine de gard.

Atît i-a mai rămas: un băţ şi o colibă într-o rîpă…

Acolo unde stă bătrîna aceasta necunoscută mai sunt „flori cîte vrei”…

Acum 18 ani

Căutam împreună cu prietenul meu Rik pe o pajişte de la Şirnea sângele voinicului. Eram fericiţi că am găsit nu numai nigritella, dar şi alte 15 specii de orhidee autohtone…

Pe o coastă de deal, de peste vale, un moş păzea nişte oi şi ne-a făcut  un semn de bună ziua cu pălăria. Ne-am dus la el să-l salutăm. Era fericit că l-am băgat în seamă.

Ne-a povestit că toată viaţa sa înseamnă cele 32 de oi, pe care le scoate zilnic la păscut. Iarna stă acasă, tot cu oile se ocupă. Le dă fînul ce l-a cosit de pe păşune.

Acum 6 ani

Am fost pe aceeaşi păşune ca să vedem ce orhidee au supravieţuit, ce vile s-au mai construit, ce s-a distrus, ce a rămas.

Peste vale aceeaşi privelişte: un moş cu nişte oi…

Ne-am dus să-l salutăm ca pe un prieten. S-a uitat ciudat la noi. Nu ne cunoştea…

I-am povestit că ne-am cunoscut acum mulţi ani, tot aici…

Ah zice, aşa o fi, dar nu eram eu. Era unchiu’, el s-a dus săracu’, Domnul să-l odihnească! Da’ io şi oile am rămas pe aici, căt om mai putea…

Şi totu’ e fain şi frumos!

În Parcul Naţional Piatra Craiului trăiesc mii de oameni care şi-au păstrat modul de viaţă de sute de ani.

În Parcul Naţional Piatra Craiului au fost identificate 42 de specii de orhidee.

Dar

NU ne pasă de ele! Cum nu ne pasă nici de oamenii care îşi iubesc pămîntul…Dar sunt nevoiţi să-l vîndă ca să supravieţuiască.

Apar excavatoare şi buldozere… Apar vile şi pensiuni… dispar localnicii, dispar oile şi orhideele…

În Parcul Naţional Piatra Craiului au fost ridicate sute de construcţii care nu au fost legal autorizate, dar există…

Şi totu’ e fain şi frumos!


Responses

  1. se presupune ca parcurile nationale sunt protejate prin lege……aaa dar stai ca in tara noastra avem una singura..a junglei!

    • Mai trist e ca daca un angajat al unui parc vrea sa aplice legea este amenintat ca poate sa-l loveasca o masina si vede el …

  2. Si eu vreau sa imi construiesc o casa de lemn si acum ma documentez peste tot despre ele.


Lasă un răspuns

Categorii

