Postat de: orchidclub | Martie 13, 2010

Orhidee şi istorie la un pas de E60

Covoarele orientale de la Biserica Neagră din Braşov, au fost dăruite de negustorii saşi drept ofrandă că au scăpat nejefuiţi de către tâlhari, cănd au trecut prin „Geisterwald” (Pădurea Fantomelor).

Acum drumul european E60 urmăreşte acelaşi traseu, trecănd prin Pădurea Bogăţii care este o rezervaţie naturală. Deşi nu adăposteşte fantome, noaptea îţi pot tăia calea cerbi care sar brusc din pădure ca nişte umbre… Ziua, dacă eşti atent, deja pe marginea şoselei , poţi zări orhidee…

Deoarece infrastuctura, mai româneşte spus drumurile, sunt ca vai de ele, tocmai acolo unde sunt orhidee, se excavează şi se excavează  în „draci”… în fiecare an ne ducem să vedem ce a mai rămas din ce a fost şi.. se pare că natura se apără: Am găsit populaţii de Dactylorhiza, Epipactis şi Platanthera foarte puternice, chiar şi în luminişuri apropiate de şosea.

Aşa că am hotărît să ieşim pe un drum care duce spre „sălbăticie”: primul la dreapta dinspre Braşov spre Sighişoara , în direcţia Bogata: dealuri împădurite cu luminişuri ale Pădurii Bogăţii: bogată în aceleaşi specii de orhidee. Fericiţi de faptul că aici e linişte şi pace, orhideele cresc nestingherte de „tumultul” traficului de camioane,  am continuat drumul de ţară, cu urme arhaice de asfalt, şi am ajuns la Racoş.

În 1868, istoricul Orbán Balázs, în „Istoria Ţinutului Secuilor”, carte interzisă înainte de decembrie ’89,  estima că Racoş (Alsórákos) va deveni oraş, datorită varului care se  producea aici, pentru construcţiile din proiectele imperiale din zonă.

Previziunile istoricului nu s-au adeverit atunci, dar iată că acum cariera de calcar este in proprietatea companiei Lafarge cumpărată pe degeaba, dar nu degeaba…

Castelul construit în 1624, o bijuterie arhitectonică, mai există şi acum. Restaurarea începută în 1992 s-a oprit şi nu se ştie dacă va mai continua… Istoria castelului ne-a povestit-o Ilonka néni, care are cheile de la poartă, nostalgia trecutului şi lacrimi în ochi din cauza viitorul incert…

Pe dealul arid de deasupra satului am dat de vestitele Coloane de bazalt, monument al naturii. Dar mult mai impresionantă este Cariera de zgur,ă care oferă un peisaj potrivit pentru a fi decor pentru un scenariu stiinţifico-fantastic.

Ne-am continuat drumul, aşa cum apare pe hartă, spre comuna Augustin, situat dincolo de defileul Oltului. Drumul a început să fie din ce în ce mai îngust, practic înaintam pe un fel de „potecă” pentru căruţe care se înfunda tot mai tare în răchitişul de pe malul Oltului…

În faţa maşinii roiau fluturi, libelule, fel de fel de muşte iar din băltoace săreau broscuţe. Orhidee nu am mai văzut, dar am văzut un grangur: o pasăre care este tot mai rară, la fel ca orhideele…

Uneori zăream apa Oltului prin lăstărişul des şi bucăţi din linia de cale ferată Braşov-Sighişoara. A fost de-a dreptul ireal cînd din peisajul de junglă a apărut un semafor automat pus pe roşu şi a trecut o „Săgeată albastră”…local

Apoi am crezut că va trebui să ne întoarcem, căci în faţa noastră a apărut o mocirlă… Norocul nostru a fost că erau şi nişte urme de căruţă care ocoleau stufărişul. Le-am urmat cu mari emoţii şi am dat în scurt timp de o rampă care urca abrupt pe un drum construit, cîndva de cineva, pe o umplutură demnă de o autostradă… O fi autostrada Transilvania abandonată?…După vreo 5 kilometri am dat şi de o barieră, pe care am ridicat-o singuri, şi a apărut şi un paznic, care a ieşit dintr-un coteţ din tablă ondulată. S-a holbat la noi ca la nişte fantome. „Aici sunt banii dumneavoastră” ar fi vrut să spună, dar n-a apucat,  căci am plecat în trombă.

În scurt timp am ajuns îtr-adevăr în satul Augustin şi am băut o bere, pe terasa unei crîşme, unde în parcare erau 2 maşini de teren cu numere străine şi pe perete o plasmă pe care puteai urmări „fantome” de pe MTV…


Responses

  1. frumoase si orhideele noastre🙂 parca sunt miniaturi!!

  2. Dupa ce am citit despre Orhidee şi istorie la un pas
    de E60 , nu am putut sa nu le recomand si prietenilor
    mei.

    • Buna Ella,
      Nu stiu ce locatie au avut inainte de mutare si ce locatie au acum. Ar trebui sa faci o analiza comparativa a conditiilor anterioare si ale celor actuale: Care este diferenta dintre ele.
      – orientarea in ceea ce inseamna soarele pe care il ai (inainte sau dupa masa), este expunere partiala sau totala.
      – umiditatea aerului din locatie
      – la ce interval le uzi si daca folosesti vreun ingrasamint sau pur si simplu apa
      – daca apa este cea de la robinet, este important sa stii ce apa este ( respectiv daca este apa de captare de la munte, de izvor, sau apa de riu). Este bine sa se lase o perioada de cca o zi pentru ca sa se decanteze sarurile din ea si sa o decantezi.

    • Multumesc pentru aprecieri.


Lasă un răspuns

Categorii

