Postat de: orchidclub | Mai 24, 2009

Orhideea lui Boltres de la Cristian aruncată la gunoi

Cînd am intrat în seră m-a izbit un parfum dulceag, ca de vanilie… Domnul Soare, şeful de seră de la „6 Martie” din Zărneşti mi-a arătat de unde vine parfumul: nişte coşuri atîrnate de acoperiş, cu flori incredibile, parcă venite din rai. Mi-a spus că sunt orhidee…

Acestea au fost cuvintele cu care Geo, un „nebun” pasionat de natură, a venit cînd mi-a adus o plăntuţă furată din acea seră.

Era prin 1992, cînd încă sera mai exista, aşa cum mai exista şi sera de unde Domnul Soare a obţinut orhideea de la „6 Martie”…

Era sera lui Boltres. O seră din Cristian, care pe vremuri aproviziona Braşovul cu flori deosebite în perioada interbelică: cyclamen, anthurium, spatiphilium, cactuşi şi chiar orhidee.

M-am bucurat enorm cînd Geo mi-a adus plantuţa aceea, căci de la sera din Cristian pe care o cunoşteam, nu am reuşit nicicum să obţin măcar un mic fragment de plantă.

Totul era păzit de două surori care au crescut alături de florile care trăiau acolo. Aveau codul lor de care nu s-au lepădat niciodată: ceea ce este destinat vînzării este de vînzare, ceeace este zestrea serei nu se dă nimănui!

Aşa că orhideea pe care o „ vînam” a ajuns indirect la mine, prin Geo. Şi am transmis-o prietenului meu Rik Neirynck din Belgia.

Este vorba despre Stanhopea tigrina nigroviolacea …

Nu se ştie cum a ajuns la sera lui Boltres din Cristian, dar din păcate, ştim cum a fost distrusă.

Colectivizarea a înghiţit sera de la Cristian, dar nu i-a distrus patrimoniul. Plantele au rămas netinse şi au supravieţuit, datorită celor două surori care le păzeau cu străşnicie.

Dar pînă la urmă, prin 2000, cînd banul şi-a atins „adevarata voloare”, eficienţa şi-a spus ea cuvîntul: sera a fost vîndută unui „investitor strategic”.

Aşa că totul a fost aruncat la groapa de gunoi şi acum se cultivă salată verde…

Adio valori… Trăiască salata!

Noroc de Geo, căci Stanhopeea lui Boltres din Cristian, furată de el de la „6 Martie”, a înflorit recent în sera lui Rik Neirynck, în Belgia.

http://home.scarlet.be/~hn015545/genusstanhopea.htm


Responses

  1. ce trista poveste. distrugem ce este unic si incantator pentru ochi si suflet si plantam salata. ura pt societatea de consum prost inteleasa!


Lasă un răspuns

Categorii

