Postat de: orchidclub | Mai 6, 2009

Orhidee de autostradă – natura la contra-atac

În ziua de Unu Mai aveam mici, aveam bere, aveam telemea, dar pe la amiază ne-am trezit că am uitat de roşii… Aşa că m-am repezit la piaţa din Rîşnov să cumpăr rosii româneşti în coajă turcească. Cînd să travesez, pe trecerea de pietoni, că altfel te amendează poliţistul comunitar (iată se poate face şi ordine!), cu cine credeţi că mă întîlnesc? Pe zebră? Cu o SALAMANDRĂ! Nu glumesc! Traversa strada sub ochii îngroziţi ai unui grup de oameni care nu ştiau cu ce animal au de-a face. De cînd cu televiziunile pe cablu au văzut probabil prea multe filme cu monştri… Am dus-o în pădure, unde îi este locul…

Întîmplarea însă este una care ne pune în faţa unor întrebări legate de relaţia noastră cu natura pe care am atacat-o şi am „schimbat”-o cum am vrut…crezînd că ne va fi nouă mai bine…

Natura contra-atacă!

Lupta pentru supravieţuire a animalelor este mai evidentă şi mai vizibilă:

–         Urşii coboară la marginea oraşelor de munte în căutare de hrană…şi li s-a inventat un nume de-a dreptul revoltător de urşi „gunoieri”…

–         Mierle, piţigoi, botgroşi se adăpostesc de ani de zile, peste iarnă, în iedera de pe zidul din curtea mea, unde au linişte şi hrană…

–         Broscuţe se instalează în ochiurile de apă amenajate prin noile grădini „rezidenţiale”,care le oferă un mediu salvator din faţa poluării apelor…

Nici orhideele autohtone nu se lasă, apar pe nişte habitate cu totul neaşteptate…pe spaţiul verde dintr-o intersecţie de autostrăzi din Germania.

În anii ’60 s-a construit racordul unei noi autostrăzi la una deja existentă, formîndu-se turnantele clasice, care delimitează patru zone circulare „trefla de autostradă”. Pantele au fost nivelate cu pămîntul sărac, rezultat din decopertarea zonei. Din motive economice, suprafaţa a fost doar taluzată, nu a fost semănată în mod expres cu gazon şi nu a fost îngrijită prin nici o metodă modernă. În cîţiva ani a început să se dezvolte o vegetaţie apărută spontan, care a fost cosită o dată pe an. În anii ’90 biologul Klaus Brückner a descoperit primele orhidee autohne pe pajiştea din „treflă”. În 2008 existau deja 9 specii, cu o un număr de vreo 1000 de exemplare, printre care: Ophrys apifera, Epipactis helleborine, Cephalanthera damasonium.

Acest areal a devenit în prezent unul din cele mai bogate în privinţa orhideelor pentru zona Stuttgart. Asta după 40 de ani!

Traficul pe autostradă se cifrează la vreo 250.000 de vehicule pe zi, dar nu ai voie să opreşti. Nu se dă cu pesticide sau îngrăşăminte.

Deci autostrada face bine orhideelor!?!

Prin ’86 s-a făcut un experiment fără sens pe Dealul Vulcanului de pe Valea Bîrsei:

S-a ras cu buldozerul un deal întreg de păşune, bineînţeles, cu orhidee cu tot. Nu pentru a face o autostradă ci pentru a semăna iarbă de sudan, „nutreţul miracol al lui ceaşcă”, recomandat de Institutul Naţional al Pajiştilor , culmea, înţesat de biologi, trup şi suflet dedicaţi…Dar, din păcate, nu naturii…

Ploile au spălat tot proiectul-miracol la vale… Abia acum a început să reapară, de la mama natură, pîlcuri de verdeaţă!

Natura contra-atacă…

Pînă autostrada Bucureşti – Braşov va ajunge să treacă pe lîngă Dealul Vulcanului, că pe-acolo-i drumul, vom avea din nou mai mult verde şi aici şi poate chiar şi orhidee…

Pentru că  se pare că autostrada face bine orhideelor !?!

Mai avem de aşteptat doar vreo 20 de ani.

Dar pentru o autostradă de 160 de km şi pentru nişte biete orhidee nu-i mare „telemea”!


Responses

  1. excelent! natura are o tenacitate uluitoare fata de eforturile constante ale omului de a o extermina. povestea asta imi aminteste de shocul pe care l-am avut cand ma plimbam acum cativa ani linistita printr-un parc in bruxelles sa vad stoluri de papagali zburand din copac in copac. daca acei mici alexandri verzi au reusit sa se adapteze la iernile brusseloise, atunci nu ma mai mir ca orhideele pot creste pe marginea autostrazii in germania. daca noi le luam padurile, cresc si ele unde mai au loc. bravo🙂

  2. eu am avut o salamandra cand eram mica! o tineam in cada in baie si se catara pe faianta🙂
    pacat ca am gasit-o uscata sub pat😦 si am dus-o la laboratorul de biologie


Lasă un răspuns

Categorii

