Postat de: orchidclub | Aprilie 25, 2009

Unii ştiu să-şi apere orhideele autohtone – noi? vai şi amar..

Se apropie perioada de înflorire a orhideelor autohtone.

Din iarba păşunilor vor apare, ca nişte mici bijuterii, flori pe care unii nici nu le observă. Alţii le caută cu înforchis-palustris1rigurare pentru a le descoperi şi a le fotografia. Alţii care le găsesc şi le rup, sau chiar le dezgropă. Cică aşa se „colecţionează” amintirile: trebuie să ţi le iei acasă, că dacă nu, le ia altul…

După mizeria pe care o lasă după ei, „frip-turiştii” îşi mai confecţionează şi cîteva buchete de „flori adevărate”: că sunt naturale, adică le-au cules direct din natură, şi au fost obţinute gratis, adică fără bani…

Că din păcate asta este ceea ce noi am învăţat : ceea ce e dat de la Dumnezeu e al tuturor, deci …

Alţii au dobîndit alte învăţăminte: de la scoală, uneori şi de la părinţi. Dar cel mai bine  prin faptul că au constatat, pe propriul buzunar, că ceea e „dat de Dumnezeu” şi crezi că e „moca”, te poate costa foarte mult… dacă nu respecţi natura şi regulile de protecţie.

Acum vreo 3 ani am făcut o excursie la Jena. Cu un grup de prieteni am vizitat o mică rezervaţie naturală locală unde orhideele erau în floare: Papucul Doamnei, Himantoglossum, Ophrys, toate nişte rarităţi în Europa. Toţi iubitorii de orhidee ar dori să le vadă măcar o dată în viaţa lor.

Potecile erau marcate cu panglică avertizoare inscripţionată în trei limbi: Nu se trece! Nu era nici un paznic, dar zecile de persoane care se înghesuiau pe poteci nu treceau dincolo de ele. Eu m-am pus pe burtă şi m-am tîrît vreun metru sub panglica aia să fac o poză mai deaproape.

Prietenul meu „redegist” s-a îngrozit şi m-a tras înapoi imediat: – Dacă te-a văzut cineva şi ne va reclama putem plăti o amendă de 1000 de euro…mi-a spus.

M-am făcut vînăt şi nu am mai spus nimic. Dar seara, la o bere, l-am întrebat: – Ai vorbit serios cu mia de euro? E posibil să te reclame cineva pentru o poză, că doar am culcat puţin iarba aia…

Explicaţia a durat o oră, dar merită să citiţi rezumatul:

Rezervaţia a fost declarată arie protejată. S-a evaluat fondul genetic şi amenzile pentru distrugerea speciilor. S-a constituit un corp de 5 paznici, unii voluntari, care supravegheau zona. În primul an s-au dat amenzi în valoare de 100.000 de Euro pentru distrugeri sau tenativă de distrugere. În ziarul local se publica săptămînal lista detaliată a celor care au fost amendaţi pentru distrugeri în aria protejată. Amenzile au fost chiar încasate. După cinci ani în care s-au dat amenzi nu s-au mai semnalat distrugeri. Numărul vizitatorilor a crescut cu 200%. Localnicii au deschis trei restaurante pentru vizitatori (funcţionează cu terasele pline), iar asociaţia locală pentru protecţia naturii a înfiinţat un centru de informare cu vînzare de material documentar. Corpul de paznici a fost desfiinţat, pentru că nu mai era nevoie de el. Vizitatorii îşi păzesc ei înşişi ceea ce le-a dat Dumnezeu …

Cam aşa e la Jena.

Să vedeţi ce va fi la Braşov:

Nu peste mult timp, la nici 500 de metri de Agenţia Judeţeană de Protecţie a Mediului , în piaţa de la Complexul Star, veţi găsi, ca în fiecare an, vînzători ambulanţi de flori, clandestini, care vă vor oferi buchete, scoase din feţe de pernă, unde le ţin ascunse, cu narcise sălbatice , orhidee autohtone, bujori de munte, genţiane…toate protejate…

Ce faceţi? Le cumpăraţi?

Sau îi căutaţi pe cei de la AJPM Braşov ca să facă ceva? Sunt doar la al doilea colţ de stradă…

Eu le-am spus, dar au ridicat din umeri… E drept că eram singur…



Responses

  1. Din pacata, cei de la Protectia mediului nu isi bat capul cu asa ceva. Este mutl mai usor sa stea in spatele unui birou, sa isi bea cafeaua, sa astepte clientii care vin dupa autorizatii si sa le elibereze actele conditionate de o mica atentie…


Lasă un răspuns

Categorii

