Postat de: orchidclub | Aprilie 5, 2009

Monja Blanca – orhideea salvată de un dictator sudamerican

Aveam vreo 8 ani cînd tata m-a luat cu el într-o vizită la Domnul Juhasz, colecţionar de timbre şi mare amator de poveşti, acunse în peticele de hîrtie pe care le păstra în zeci de clasoare: Timbre cu regi, cu flori, cu animale, cu oameni de seamă, cu picturi, cu te miri ce…

Domnul Juhasz avea vreo 60 de ani şi ştia să povetescă despre pinguinii din Antarctida, despre vanilia din Guadeloupe, despre Franz Jozef, despre Octav Băncilă, căci erau pe timbrele lui şi el s-a documentat, cum a putut, ca să ştie ce va spune celor care îi vor vedea colecţia… de timbre…

M-a cucerit viziunea pe care ţi-o putea da o hărtiuţă cu o imagine pe ea despre lumea la care nu aveam acces. Fiind un copil dintr-un orăşel de provincie: eu nu puteam merge la Louvre, ca să văd o pictură, dar venea Louvre la mine pe un timbru…şi atfel am început să colecţionez timbre…

Prin *70 am descoperit orhideele pe timbre. Nenorocirea a fost că am descoperit că orhidee sunt şi pe alte „documente oficiale”: bancnote, monezi…pe care, binînţeles, m-am hotărît să le colecţionez.

Acum vreo două zile am găsit, pe eBay o monedă cu o orhidee din Guatemala. Ca desen mi s-a părut cam ciudată. Aşa că am căutat mai departe, desigur, de-acuma pe Internet, ce scrie pe monedă: MONJA BLANCA.

Şi am descoperit că am de-a face cu o orhidee pe care am văzut-o de zeci de ori la expoziţii, am admirat-o, am fotografiat-o, dar n-am ştiut că este Emblema Florală a Guatemalei: Lycaste skinnerii. Şi nu am ştiut că şi această minunăţie ascunde o istorie întreagă…

De aceea, ca şi Domnul Juhasz, deşi încă nu am 60 de ani, vă spun povestea despre Monja Blanca:

A fost descoperită pentru cultura botanică europeană de către scoţianul George Ure Skinner şi descrisă ca Lycaste virginalis în 1840 de către Jean Linden. Localnicii din Guatemala o numeau Monja Blanca, călugăriţa albă, din cauza formei speciale a florii şi a albului cristalin, imaculat al petalelor.

„Succesul” orhideei guatemaleze a fost atît de mare în Anglia încît, în cîteva decenii, habitatele din Guatemala au fost pur şi simplu golite şi specia a ajuns aproape la extincţie.

În 1933, la Expoziţia Internaţională de Orhidee de la Miami, preşedinta acesteia, Leticia de Southerland i-a propus Generalului Jorge Ubico, şeful Statului Guatemala, să o declare Floarea naţională a ţării sale, datorită faptului că este singura regiune unde mai poate fi găsită.

În 1934, după consultări cu experţi botanici, s-a emis decretul prezidenţial prin care Lycaste skinneri a devenit Emblema Florală Naţională a Guatemalei.

Prelevarea sau posesia ei a devenit delict penal şi pedesit cu ani grei de detenţie, mai ales că generalul nu era doar şeful statului ci şi un dictator sîngeros. Astfel s-a dovedit că a fi dictator poate face bine unei plante ameninţate.

Cu trecerea anilor datorită dezvoltării noilor tehnologii de înmulţire planta, a devenit accesibilă… celor care îşi pot permite… o investiţie de cîteva sute de euro…


Lasă un răspuns

Categorii

